Mijn naam is Eva, ik ben derdejaars bedrijfskunde student en ik ben stagiaire marketing bij StudyWorks. Ik ben momenteel bezig met mijn tweede meewerkstage bij StudyWorks.
Toen ik op zoek was naar een stage kwam ik al snel via stageplaza bij StudyWorks terecht. Tijdens mijn sollicitatie was ik in gesprek met Tim en hij vroeg mij andere dingen dan de meeste bedrijven. Zijn vragen gingen over wat ik wilde bereiken en wat ik kon toevoegen aan het bedrijf, maar ook over wat mijn passies zijn en waarvoor ik ’s morgens mijn bed uitkom. Ik had nog wat andere gesprekken lopen maar deze heb ik meteen afgebeld, want ik wist dat dit het echt was. Ik werd gelijk na het gesprek aangenomen en toen vertelde Tim dat hij de directeur was. Het was voor mij een hele gave ervaring om te zien dat een directeur zo betrokken kan zijn op alle lagen van een bedrijf. Ik werd gelijk voorgesteld aan het kantoor en kon in februari beginnen.
De werkzaamheden van een marketing stagiair
Ik vond het erg spannend in mijn eerste weken, maar de sfeer was gelijk super. Ik kreeg bij StudyWorks alle kansen om mijzelf te ontwikkelen en om mee te denken om het bedrijf beter te maken. In het begin moest ik erg veel leren. Ik had wel ervaring met marketing, maar ik had nog nooit zoveel verantwoordelijkheid gehad.
In mijn eerste stage was ik verantwoordelijkheid voor de social media, nieuwsbrieven en Google My Business voor de ouders. Daarnaast schreef ik blogs voor marktplaats en de website. Iets verder in de stage ben ik begonnen met de Google Ads. Hier schreef ik stukjes van campagnes en paste ik dingen aan die Joost (Hoofd Marketing) mij gaf. Ik leerde beetje bij beetje wat allemaal belangrijk is bij het schrijven van een campagne en waar je op moet letten. Voor mijn schoolonderzoek heb ik de doelgroep basisschool uitgebouwd en nu lopen deze campagnes erg goed! Daarnaast heb ik een advies geschreven voor de algemene teksten op de website en ook dit is geïmplementeerd. Het is super gaaf om te zien nu dat deze dingen ook echt tot resultaten leiden en dat je als stagiair enorm serieus genomen wordt.
Omdat tijdens mijn eerste stageperiode Covid-19 de kop op stak, moesten we na een maand op kantoor te hebben gewerkt thuis gaan werken. Dit werd wel super opgepakt en we zaten in no time thuis met de juiste spullen en goede begeleiding.
Tweede stage termijn
Toen het einde van deze stage naderde wist ik al dat ik nog een meewerkstage moest lopen. Ik ben toen opzoek gegaan naar andere bedrijven. Echter, kwam ik er al snel achter dat ik daar koffie en thee kon gaan halen en ik niet kon doorgroeien op de manier dat ik wilde. Hierom heb ik in overleg met StudyWorks besloten om te blijven voor mijn tweede stage en hier werd ik gelukkig met open armen ontvangen.
Het begin van mijn tweede stage ben ik gelijk de diepte in gegaan en tijdens deze stage ben ik verantwoordelijk voor StudyWorks LinkedIn, het beheren van de reviews, het optimaliseren en ontwerpen van de Google Ads, Bing, Marktplaats en onderzoeken op operationeel niveau. Mijn onderzoek gaat over het positioneren van de verschillende labels binnen StudyWorks. Hierin krijg ik de volle vrijheid om in samenwerking met andere stagiairs te kijken naar doelgroepen, prijsstellingen, locatie targeting etc. Hierin word ik begeleid door Joost.
Joost is iemand die echt alles (oké niet alles, maar wel heel erg veel) weet over marketing en Google Ads. Ik heb in deze stages meer geleerd dan in mijn hele vooropleiding op het MBO als Junior Accountmanager. Naast de werkzaamheden leer je ook veel over jezelf en waar jij goed in bent. Maar ook over waar je niet zo goed in bent en wat je absoluut niet leuk vindt.
Leren van je fouten
Bij StudyWorks kan alles, zolang je zelf de motivatie en initiatief laat zien. Mijn gouden tip is: wees niet bang om vragen te stellen of dingen op te merken. Soms lijken dingen erg logisch, maar zijn dat eigenlijk niet. Wij als stagiaires hebben een andere kijk op zaken en zien soms dingen die anderen niet opvallen. Dit klinkt heel cliché, ik weet het, maar het is echt waar.
Wat ik zelf het meest geleerd heb tijdens deze stage is dat het oké is om af en toe op je bek te gaan en dan weer op te staan. Hier leer je echt meer van dan wanneer altijd alles maar goed gaat. Mijn grootste werk blunder die ik gemaakt heb ik het afgelopen jaar is dat ik bij een campagne de locaties verkeerd uitgesloten had. Dit betekende dat ik alles (dus de hele wereld…) getarget had, behalve die plaats op die campagne. En er dus €100,- op 1 dag was uitgegeven aan deze campagne. OEPS!
Ik raad deze stage echt 100% aan en als je nog vragen hebt dan kan je me een berichtje sturen op LinkedIn of me een appje sturen op 06-21353022.