Mijn eerste bijles: voorbereiding en ervaring

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hallo, ik ben een bijlescoach bij Studyworks. In dit blog ga ik jullie wat vertellen over hoe mijn eerste bijles eruitzag en hoe ik mij als coach hierop heb voorbereid. Ik hoop dat jullie zo een goed beeld krijgen van wat Studyworks doet en hoe je zaken zou kunnen aanpakken. 

 

Aanmelding

Nadat ik mij als coach had aangemeld bij StudyWorks was het wachten op mijn eerste bijlesleerling. Deze volgde in mijn geval al best wel snel. Ik mocht namelijk bijles geven aan een jongetje uit groep 4, voor de vakken rekenen en taal. Superleuk! Ikzelf liep op dat moment stage op een basisschool, waarbij ik toevallig ook groep 4 had. Dit was dus fijn omdat ik dus een beetje kon inschatten hoever ze al waren met de stof.

 

Voorbereiding     

Door Corona was bijles geven anders dan normaal. Het werd dus voor mij een online bijles. Anders, maar daarom niet minder leuk! Ik kreeg van StudyWorks de informatie die ik nodig had. Hierna volgde de contactgegevens van de ouders om mijn eerste les te gaan plannen. Ook kreeg ik van StudyWorks lesmateriaal dat ik misschien zou kunnen gebruiken voor deze leerling. Nadat ik de gegevens van de ouders had, heb ik hen meteen een mailtje gestuurd. Ze waren erg enthousiast en benieuwd naar de eerste bijles die ik diezelfde week zou geven. 

 

Toen ik hoorde wie mijn bijlesleerling zou zijn en met welke zaken hij hulp nodig had, kon mijn voorbereiding beginnen. Ik zocht op het internet naar oefeningen van rekenen en taal op zijn niveau. Hiervoor gebruikte ik oefensites die al bestaan en korte tekstjes die op het AVI niveau van mijn leerling waren. Om te zorgen dat de les soepel zou verlopen, zette ik alle oefeningen en programma’s overzichtelijk in een map op mijn laptop. Zo zou ik tijdens de les, als ik mijn scherm moest delen niet hoeven te zoeken naar de juiste materialen. Verder heb ik gezorgd dat ik ook van alle oefeningen de juiste antwoorden erbij had of zelf had opgeschreven. Hierdoor kon ik snel helpen en de antwoorden van mijn leerling controleren. 

 

De eerste les

Toen brak het moment van mijn eerste bijles aan. Vandaag gingen we taal en lezen oefenen, dit had ik met de ouders afgesproken. Ik startte het programma Whereby op om de online les te geven, ook deze had ik van StudyWorks gekregen. Het was een handige site, waarop je je eigen klaslokaaltje aanmaakt waar jij je lessen kunt geven. Je kan je scherm delen en elkaar natuurlijk zien. Dit maakt het een fijn programma om online bijles in te geven. Helemaal in deze tijden is dit een goede oplossing, maar ook voor de toekomst denk ik dat dit in sommige gevallen best handig kan zijn. Ik logde in op mijn klaslokaal en wachtte op mijn leerling en zijn ouders, en ja hoor, op de afgesproken tijd verscheen mijn leerling samen met zijn ouders in beeld.

 

Het was natuurlijk een jongetje van 7 jaar, dus voor de eerste bijles bleven de ouders er even bij om te kijken hoe het allemaal ging. Dit was voor mij zeker geen probleem. Net zoals bij elke nieuwe leerling, begon ik met mezelf voor te stellen aan mijn leerling. Ook vroeg ik hem wat hij leuk vindt om te doen en hoe het gaat op school. Zo leert hij mij kennen, en ik hem. Hij vertelde me dat hij rekenen erg leuk vond als vak, ook gym was een van zijn favoriete vakken. Verder zat hij net als ik op voetbal, dit schept dus al meteen een band. Ook probeer ik op deze manier te zorgen dat de leerling zich door mij gehoord voelt en zich op zijn gemak voelt.

 

Mijn leerling was erg enthousiast. Ik begon met een paar oefeningen om sneller lezen te bevorderen. Ik gebruikte hiervoor korte tekstjes die ik hem in het begin van de les liet lezen en hierbij nam ik de tijd op. Aan het eind van de les vroeg ik hem om dezelfde tekst nog eens te lezen, en inderdaad, het ging al sneller. Ook maakte ik een paar oefeningen voor begrijpend lezen, hierbij moest de leerling vragen beantwoorden over korte tekstjes. Ik liet hem zelf een onderwerp van een tekstje kiezen, zodat hij een onderwerp had dat hem aansprak. Hij koos vol enthousiasme voor een tekstje over mummies en eentje over voetbal. Deze oefeningen deed hij erg goed en leek hij ook best leuk te vinden.

 

Aan het einde van de les heb ik met de ouders een nieuwe datum afgesproken voor de les erna, dit werd vijf dagen later. Ook spraken we af om de volgende keer rekenen te oefenen. Mijn leerling begon te juichen toen hij hoorde dat we gingen rekenen, omdat hij dat het leukste vak vond. 

 

Evaluatie

Ik vond het fijn mijn leerling zo enthousiast te zien over de les en de lessen die gingen komen. Ook de ouders waren tevreden. Kort besprak ik nog even met hen wat ze wilden dat ik meer met hem oefende en wat hij al goed deed. Zo kon ik mijn volgende les goed en gericht op zijn niveau voorbereiden. 

 

Conclusie

Mijn eerste bijles was dus een erg leuke ervaring. Ik vind het superfijn dat StudyWorks bijlessen op deze manier organiseert. Ze regelen alles goed voor de bijlescoach en de leerlingen, en ondersteunen je waar nodig. Ik hoop dat ik nog meer leerlingen op deze manier kan gaan helpen en ondersteunen, echt leuk om te doen! 

– Luna van Sebille

Foto blog bijlescoach Luna

 

Ben jij na het lezen van deze blog enthousiast geworden en wil jij ook bijlescoach worden? Meld je dan nu hier aan!

Bekijk onze andere blogs

employer branding
Stage ervaringen

Employer branding stage bij StudyWorks

Hoi ik ben Sophie, ik ben 21 jaar en ik zit momenteel in mijn 2e jaar Internationale Communicatie en Media aan de Erasmus Universiteit. Ik

gezonde studiegewoonten
Tips & tricks

5 tips voor gezonde studiegewoonten

Studeren is nou eenmaal niet het leukste om te doen, wel zijn we er een groot gedeelte van ons leven mee bezig. We willen het