Plezier vinden in taal – hoe maak je een vak leuk?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Iedereen heeft sterke en zwakke punten van zichzelf, dat is natuurlijk en gezond. Je kan niet goed zijn in alles. Dit geldt ook voor schoolvakken. Sommige mensen zijn goed in talen, anderen goed in rekenen en sommige mensen zijn liever creatief bezig met kunst. Helaas zijn er altijd wel vakken bij die iemand niet leuk vindt en toch verplicht zijn om te volgen. Als je iets niet leuk vindt, doe je vaak minder moeite voor dit vak en haal je misschien minder goede cijfers. Lagere cijfers kan zorgen voor minder plezier in school en een verlaagd zelfvertrouwen. Hoe kunnen wij als bijlescoaches deze bijlesleerlingen helpen?

 

Introductie

Ik ben Kyra Kronenberg, 21 jaar oud en toen ik 16 jaar oud was heb ik bijles gehad voor scheikunde. Oh wat vond ik dat vak lastig en ik stond op het punt om op te geven. Door bijles heb ik het vak kunnen begrijpen en ook al vond ik het vak nog steeds niet leuk, ik haalde wel voldoendes en kon zo overgaan naar het volgende jaar. Sindsdien heb ik altijd de passie gehad om mensen, jong en oud, te helpen hun doelen te begeleiden. Vanaf november 2020 ben ik werkzaam bij StudyWorks en kan ik deze passie beoefenen door bijles te geven in verschillende vakken. StudyWorks heeft mij de kans gegeven om jonge kinderen te begeleiden om samen de resultaten en doelen te behalen die we willen halen.

 

Plezier in de talen vinden 

Een van mijn eerste keren bijles geven was spannend. Deze leerling had moeite met taal en ik was gevraagd om hierbij te helpen. Deze leerling had dyslexie en een vorm van ADHD en hierdoor had zij extra aandacht en tijd nodig. Op school was daar geen ruimte voor en dus liep ze langzaam achter met de stof. Naast de problemen met taal was zij veel liever bezig met rekenen en creatieve vakken zoals muziek. Ze tekende graag en liet vaak mooie tekeningen en kunst zien. Haar cijfers voor deze vakken waren uitstekend en daar was zij ontzettend trots op. Doordat ze talen moeilijk en niet leuk vond, waren haar cijfers laag en daarom was er bijles aangevraagd. Samen zijn we gaan kijken hoe we niet alleen de cijfers omhoog konden krijgen, maar ook om het plezier in de talen te vinden.

 

De eerste taal waar wij het over hadden om verbetering in te halen was Engels. Haar vrienden spraken vaak Engels, keken Engelse films of lazen Engelse boeken. Zij kon dit niet bijhouden en voelde zich buitengesloten. De Engelse ondertiteling ging te snel, de boeken hadden te veel moeilijke woorden en ze vond het moeilijk om goede zinnen te maken in een gesprek. Dit was een van onze doelen; het betrokken voelen en zelfverzekerd voelen met de Engelse taal.

 

In de eerste les zijn we in gesprek gegaan. Hoe kan ik haar het beste helpen? Wat vindt zij leuk om te doen, ook buiten school? Hieruit kwam naar voren dat zij ontzettend graag puzzels maakte en rekensommen op kon lossen in no time. Niet alleen was ze erg goed in rekenen en wiskunde, ze vond het ontzettend leuk. Met deze informatie hebben wij de oplossing kunnen vinden: sommen in de taal.

 

Sommen in de taal

Sommen in de taal is een techniek die wij samen hebben bedacht om het plezier te zoeken in het leren van talen. Omdat deze leerling wiskunde zo leuk vond, zijn we gaan zoeken naar patronen in de taal. Zowel de Nederlandse, Engelse als Duitse taal hebben allemaal een systeem in de zinvolgorde of vervoegingen van werkwoorden. Deze systemen hebben wij geprobeerd om te zetten in definities en regels vanuit een wiskundige ooghoek.

 

Een klein voorbeeld is:

Present simple = verb (-s if he/she/it)

Present continuous = verb ‘be’ + verb ‘-ing’

Present perfect = verb ‘have’ + verb (past participle)

 

Dit voorbeeld laat zien dat de present continuous in de Engelse taal een bepaalde structuur heeft die vervormd kan worden naar een ‘wiskundige’ formule. Een taal bestaat uit structuren die toegepast kunnen worden grammaticaal, maar soms ook in spelling of woordenschat. Door deze formules toe te passen, konden we gaan oefenen met zinnen. We begonnen met simpele zinnen waarbij was aangegeven welke vorm van het werkwoord gekozen moest worden. Daarna moest de leerling zelf gaan kijken naar de vorm en uiteindelijk kon ze zelf zinnen schrijven die grammaticaal correct waren. Dit was een grote vooruitgang aangezien dat een van de aandachtspunten was bij het begin van dit bijlestraject.

 

Conclusie

Deze ervaring heeft mij veel geleerd over bijles geven. Niet alleen heb ik een leerling kunnen helpen in het plezier vinden van leren, ze voelt zich veel meer betrokken en zelfverzekerd in het spreken van de Engelse taal. De ‘sommen’ die we samen hebben gemaakt staan genoteerd in een notitieboekje en elke keer als ze twijfelt, kan ze dit erbij pakken. Taal is leuk geworden en samen gaan we verder werken om bepaalde aspecten verder te ontwikkelen.

 

Persoonlijke aandacht heeft ervoor gezorgd dat ik bij deze leerling een methode heb kunnen vinden die heeft geholpen en blijft helpen in onze bijlessen. Niet alleen is dit fijn voor de leerling, ook ik haal hier voldoening uit. In gesprek gaan met je leerling kan ervoor zorgen dat je een methode kan vinden die schoolvakken leuk kan maken, ook al zal het misschien nooit hun lievelingsvak worden.

 

– Kyra Kronenberg

Foto blog taal bijlescoach Kyra

Bekijk onze andere blogs