In de wereld van bijles is het gemakkelijk om te focussen op de grote doelen: het verbeteren van cijfers, het slagen voor examens, of het beheersen van een nieuw concept. Toch zijn het vaak de kleine momenten die de grootste impact hebben op de bijlesleerlingen. Het zijn deze momenten die een blijvende indruk achterlaten, niet alleen op de academische prestaties, maar ook op de manier waarop leerlingen zichzelf wat meer leren kennen en hun kracht zien. In dit blog duiken we in de kracht van de kleine momenten in bijles en hoe ze grote veranderingen teweeg kunnen brengen.
Een glimlach van begrip
Stel je voor dat een leerling echt met de handen in het haar zit, de lesstof gewoon niet begrijpt en dan komt eindelijk het moment waarop het kwartje gaat vallen. Plotseling zie je dan eindelijk die glimlach en hoor je een “oh!” van realisatie. Deze momenten van begrip zijn cruciaal; ze bouwen vertrouwen op en moedigen de leerling aan om door te zetten, wetende dat ze de uitdagingen die voor hen liggen, kunnen overwinnen. Het geeft ze een boost van zelfvertrouwen!
Een vraag die meer onthult
Soms stelt een leerling een vraag die een dieper begrip of nieuwsgierigheid naar het onderwerp onthult. Dit kan iets eenvoudigs zijn, zoals vragen hoe een wiskundig principe zich vertaalt naar het echte leven, of iets diepers, zoals de ethische gevolgen achter een historische gebeurtenis. Deze vragen geven niet alleen aan dat de leerling nadenkt over de lesstof, maar bieden ook kansen voor coaches om het leerproces te verdiepen en te verrijken.
De moed om fouten te maken
Er is een bijzonder moment wanneer een leerling zich comfortabel genoeg voelt om fouten te maken en hieruit te leren. Dit toont een belangrijke verschuiving in hun benadering van leren: van angst voor fouten naar het omarmen van fouten als leermomenten. Het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om risico’s te nemen, is een klein maar krachtig aspect van bijles. Zo kampen veel leerlingen met faalangst, waarbij een bijlescoach kan bijdragen aan het voorkomen of verminderen van deze angst.
Een oprechte dankbaarheid
Een eenvoudige ‘dankjewel’ aan het einde van een les, vooral als het oprecht wordt uitgesproken, kan enorm veel betekenen voor zowel de leerling als de bijlescoach. Het erkent de moeite die zowel de leerling als de coach in de bijles hebben gestoken en de positieve impact die de bijles heeft gehad. Op deze manier is er een grotere kans dat de leerling met gode moed de volgende lessen in gaat, aangezien de nadruk op de positieve gevolgen worden gelegd.
De groeiende band tussen bijlesleerling en bijlescoach
De ontwikkeling van een sterke, vertrouwensvolle band tussen leerling en coach is misschien wel het mooiste voorbeeld van hoe kleine momenten grote veranderingen kunnen teweegbrengen. Door consistent aanwezig te zijn, te luisteren en aan te moedigen, bouwen coaches een relatie op die verder gaat dan alleen het verder helpen van de leerling met de lesstof. Ze worden mentoren, vertrouwenspersonen, en soms zelfs vrienden.
In de bijles gaat het niet alleen om het overdragen van kennis; het gaat om het creëren van een omgeving waarin leerlingen kunnen groeien, zowel academisch als persoonlijk. Elk klein moment van begrip, elke vraag die dieper graaft, elke fout die wordt omarmd als een leermoment, en elke uiting van dankbaarheid draagt bij aan deze groei. In de bijleswereld telt elke les, maar nog belangrijker, elk moment binnen die lessen telt. Deze momenten samen vormen de basis voor grote veranderingen, het ontwikkelen van zelfvertrouwen, en het ontsluiten van potentieel.
Wil je nou meer weten over de mogelijkheden van het geven van bijlessen? Solliciteer hier dan direct en wie weet kan jij wel heel veel betekenen voor de bijlesleerling!