Bijles geven aan leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie

Leerlingen met ADHD

Bijles geven aan leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie

 In deze blog lees je praktische tips om leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie op een fijne en succesvolle manier te begeleiden. Door te begrijpen hoe deze leerlingen leren en wat zij nodig hebben, kun je jouw bijlessen effectiever en persoonlijker maken. 

Als bijlescoach kan jij daarin het verschil maken.

Elke leerling leert op zijn eigen manier. Sommige leerlingen hebben net wat extra ondersteuning nodig om goed tot hun recht te komen zeker wanneer er sprake is van ADHD, dyslexie en dyscalculie.

Waarom leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie een andere aanpak nodig hebben

Leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie zijn niet minder slim hun brein werkt gewoon anders. Daardoor leren ze op een andere manier en hebben ze soms meer tijd of structuur nodig.

Dyslexie kan lezen en schrijven moeizaam maken, waardoor leerlingen sneller vermoeid raken.
ADHD zorgt vaak voor concentratieproblemen, impulsiviteit of moeite met plannen.
Dyscalculie maakt rekenen en cijfermatige verbanden complexer, wat frustratie kan veroorzaken.

Door te begrijpen waar de uitdagingen liggen én wat de sterke kanten zijn, kun je jouw bijles daarop afstemmen. Zo leren leerlingen niet alleen beter, maar ook met meer plezier en zelfvertrouwen.

Bijles geven aan leerlingen met dyslexie, ADHD en Dyscalculie
Bijles geven aan leerlingen met dyslexie

Bij dyslexie kost het verwerken van tekst meer tijd en energie. Daarom is het belangrijk om de focus te leggen op het begrijpen van de tekst in plaats van op het spellen van woorden. 

Werk visueel:
Schema’s, kleurcodes, pictogrammen of mind-map helpen leerlingen om informatie te ordenen en beter te onthouden.

Laat leerlingen hardop uitleggen:
Door leerstof te verwoorden, verwerken ze de inhoud op een actieve manier dat helpt om kennis beter vast te houden.

Focus op de boodschap en niet de fouten:
Corrigeer spelling alleen als dat echt nodig is. Positieve feedback versterkt motivatie en zelfvertrouwen.

Bijles geven aan leerlingen met ADHD

Bij ADHD zijn concentratie en planning vaak de grootste struikelblokken. Met een gestructureerde, energieke aanpak kun je hier goed op inspelen.

Werk in korte blokken:
Gebruik bijvoorbeeld de Pomodoro-techniek: 25 minuten focus, 5 minuten pauze. Zo blijft het leerproces overzichtelijk en haalbaar.

 Start elke sessie met een mini-planning:
Bespreek samen wat jullie gaan doen en welk doel jullie willen bereiken. Dat geeft richting en rust.

Gebruik afwisseling en beweging:
Laat de leerling dingen uitleggen, tekenen of oefenen. Actieve werkvormen helpen om energie kwijt te raken en focus vast te houden.

Eindig positief:
Sluit af met iets wat goed ging dat geeft motivatie en een gevoel van succes voor de volgende les.

Leerlingen met ADHD hebben baat bij duidelijke structuur, maar ook bij een begeleider die geduldig en enthousiast is. Hierbij nog meer uitleg over ADHD. 

Bijles geven aan leerlingen met dyscalculie 

Leerlingen met dyscalculie hebben moeite met getallen en rekenpatronen. Met geduld, visuele ondersteuning en veel herhaling kun je veel bereiken.

Werk stap voor stap:
Neem de tijd om elke berekening rustig uit te leggen en bouw nieuwe kennis op bestaande kennis.

Gebruik concreet materiaal:
Blokjes, schema’s of tekeningen helpen om abstracte concepten zichtbaar te maken.

Koppel rekenen aan het dagelijks leven:
Rekenen met geld, tijd of recepten maakt het begrijpelijker en relevanter.

Blijf herhalen: 
Door regelmatig terug te komen op dezelfde basisprincipes wordt het automatiseren makkelijker.

Dyscalculie vraagt om geduld, structuur en een positieve benadering succesmomenten motiveren meer dan cijfers alleen.

 

De kracht van persoonlijke begeleiding bij ADHD, dyslexie en dyscalculie

Wat leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie het meest nodig hebben, is persoonlijke aandacht.
Een vaste begeleider die luistert, structuur biedt en vertrouwen uitstraalt, kan een wereld van verschil maken.

Bij StudyWorks merken we dagelijks hoe leerlingen met een op maat gemaakte aanpak groeien.
We richten ons niet alleen op de inhoud van vakken, maar ook op leerstrategieën, plannen en motivatie.
Zo bouwen we samen aan meer rust, overzicht en plezier in leren.

Conclusie

Leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie vragen om een persoonlijke en gestructureerde aanpak maar dat betekent niet dat bijles moeilijker wordt. Met de juiste strategieën, hulpmiddelen en een beetje geduld kun je leerlingen echt laten groeien.

Gebruik korte leermomenten, visuele hulpmiddelen en positieve feedback om hun motivatie hoog te houden. En bovenal: laat ze ervaren dat leren leuk kan zijn, ook als het soms wat anders gaat.

Wil jij weten hoe StudyWorks leerlingen met ADHD, dyslexie en dyscalculie begeleidt?
 Neem contact met ons op en ontdek hoe wij samen het verschil kunnen maken!