#7 Tips voor bijles geven aan jonge kinderen

#7 Tips voor bijles geven aan jonge kinderen

Jonge kinderen krijgen bijles | Bron: Pexels: Katerina Holmes

#7 Tips voor bijles geven aan jonge kinderen

Bijles geven aan jonge kinderen is een unieke en vaak uitdagende ervaring. Het vraagt om een andere aanpak dan bij oudere leerlingen, omdat jonge kinderen nog bezig zijn met het ontwikkelen van hun basisvaardigheden en hun liefde voor leren. In deze blog bespreken we de specifieke vaardigheden en strategieën die je nodig hebt om effectief bijles te geven aan jonge kinderen, met een focus op geduld, speelsheid, en het leggen van sterke leerfundamenten.

 

#1 Kortere, afwisselende activiteiten

Jonge kinderen kunnen zich meestal niet lang concentreren op één taak. Het is daarom verstandig om je bijlessessie op te delen in kortere, afwisselende activiteiten. Als je bijvoorbeeld een uur bijles geeft, kun je beginnen met een korte uitleg van een nieuw concept, gevolgd door een praktische oefening. Daarna kun je een spelletje doen dat te maken heeft met het geleerde, en afsluiten met een creatieve opdracht, zoals het tekenen van iets dat ze zojuist hebben geleerd. Deze afwisseling helpt om de aandacht van het kind vast te houden en voorkomt verveling.

#2 Gebruik van visuele hulpmiddelen in de bijles

Een effectieve manier om jonge kinderen bij de les te houden, is door het gebruik van visuele hulpmiddelen. Denk hierbij aan kleurrijke kaarten, tekeningen of zelfs speelgoed. Stel dat je bijles geeft in rekenen en je het concept van optellen wilt uitleggen. In plaats van alleen maar cijfers op te sommen, kun je bijvoorbeeld blokjes, legopoppetjes of snoepjes gebruiken. Vraag het kind om twee blokjes aan een stapel van drie blokjes toe te voegen, en tel dan samen het totaal aantal blokjes. Dit maakt het abstracte concept van optellen veel concreter en begrijpelijker.

#3 Positieve bekrachtiging

Positieve bekrachtiging is een andere sleutel tot succes bij jonge kinderen. Dit betekent dat je het kind regelmatig complimenteert en aanmoedigt, zelfs voor kleine vooruitgangen. Bijvoorbeeld, als een kind eindelijk een lastig woord goed uitspreekt of een som correct oplost, geef dan een compliment zoals: “Goed gedaan! Je hebt het echt goed begrepen!” Deze positieve feedback motiveert het kind om door te gaan en geeft hen zelfvertrouwen.

#4 Rustmomenten inplannen

Omdat jonge kinderen snel vermoeid kunnen raken, is het belangrijk om ook rustmomenten in te plannen. Na een intensieve activiteit kun je bijvoorbeeld een korte pauze inlassen waarin het kind iets mag doen wat ze leuk vinden, zoals een korte tekening maken of een minuutje springen op de plek. Dit helpt hen om hun energie weer op te laden en klaar te zijn voor de volgende leeractiviteit.

#5 Fundamenten leggen

Jonge kinderen hebben nog niet veel ervaring met verschillende vakken. Je helpt hen de basis te leggen voor hun verdere onderwijs. Dit betekent dat je veel aandacht moet besteden aan het uitleggen van basisprincipes en concepten, en ervoor zorgen dat deze goed begrepen worden voordat je doorgaat naar complexere onderwerpen. Dit is een cruciale fase waarin kinderen leren hoe ze moeten leren, en jouw rol als bijlescoach is hierin van onschatbare waarde.

#6 Samen werken met ouders

Ouders spelen een cruciale rol bij het versterken van de fundamenten die je tijdens de bijles legt. Het is daarom belangrijk om ouders te betrekken bij het leerproces van hun kind. Dit kan door hen te informeren over wat er tijdens de bijles is behandeld en hoe ze dit thuis verder kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld, als je tijdens de bijles hebt gewerkt aan het leren van nieuwe woorden, kun je ouders vragen om deze woorden thuis regelmatig te herhalen of te gebruiken in dagelijkse gesprekken. Door een sterke samenwerking met de ouders op te bouwen, zorg je ervoor dat het kind ook buiten de bijles om wordt ondersteund in het versterken van de basiskennis. Dit bevordert niet alleen het leerproces, maar helpt ook om een consistent leerklimaat te creëren waarin het kind zich veilig en gesteund voelt.

#7 Herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Herhaling is een essentieel onderdeel van het leerproces voor jonge kinderen. Door concepten meerdere keren te herhalen, worden ze beter verankerd in het geheugen van het kind. Dit betekent niet dat je steeds dezelfde uitleg moet herhalen, maar dat je dezelfde concepten op verschillende manieren kunt aanbieden. Bijvoorbeeld, als je het concept van optellen aanleert, kun je dit eerst doen met fysieke voorwerpen, daarna met visuele kaarten, en uiteindelijk met getallen op papier. Herhaling helpt om de basisconcepten te versterken, waardoor het kind deze later kan toepassen in complexere situaties. Bovendien vergroot het de kans dat ze deze kennis niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn zullen onthouden.

 

Bijles geven aan jonge kinderen is meer dan alleen het overdragen van kennis; het is het planten van zaadjes voor een leven vol leren en groei. Met geduld, speelsheid, en een zorgvuldige aanpak leg je niet alleen de basis voor hun academische toekomst, maar help je ook bij het opbouwen van hun zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid. Elke glimlach, elk moment van inzicht, en elke stap vooruit is een herinnering aan de belangrijke rol die jij speelt in hun ontwikkeling. Het is een investering in hun toekomst, en er is geen groter cadeau dan de liefde voor leren die je samen met hen mag ontdekken.