#6 Tips & Tricks: Hoe maak je van jouw eerste bijles een succes?

Logo StudyWorks Careers

#6 Tips & Tricks: Hoe maak je van jouw eerste bijles een succes?

Bijles geven

#6 Tips & Tricks: Hoe maak je van jouw eerste bijles een succes?

Gefeliciteerd! Je bent aangenomen als bijlescoach en je eerste bijles is ingepland. Maar hoe bereid je jouw eerste bijles nou zo goed mogelijk voor? In deze blog geven wij jou 6 tips hoe je van jouw eerste bijles een succes maakt. 

 

1. Verdiep jezelf in de leerling

Kun jij je de kennismaking met jouw beste vriend of vriendin nog herinneren? Deze eerste ontmoeting was enorm van belang voor jullie vriendschap. Daarom is de kennismaking met jouw leerling ook heel belangrijk om de bijles zo leuk en prettig mogelijk te maken. Jullie zullen namelijk samen de bijles gaan doen en veel met elkaar te maken krijgen. Neem dus de moeite om jouw leerling écht te leren kennen gedurende de eerste bijles. Met wie heb je te maken? Hoe oud is hij of zij? Vraag ook naar wat je leerling leuk vindt om te doen in zijn/haar vrije tijd. Vertel daarna natuurlijk ook wat over jezelf! Zo kun je wat vertellen over wat je studeert, waarom je begonnen bent met het geven van bijles en over je eigen hobby’s. Zo schep je een band met je leerling en voelen jullie je na deze eerste bijles alvast meer bij elkaar op je gemak. Misschien hebben jullie zelfs wel gemeenschappelijke interesses! Het hebben van een goede band kan een positief effect hebben op het zelfvertrouwen van je leerling. Meer zelfvertrouwen heeft op zijn beurt effect op het verbeteren van prestaties en het vergroten van de kans dat jouw bijlessen een succes worden!

Nadat jullie elkaar wat beter hebben leren kennen kan je vragen hoe het met de leerling gaat op school. Welke vakken vind je leerling het leukst en welke vakken minder leuk? Gaat het kind graag naar de middelbare of naar de basisschool? Vraag ook naar de leerstijl van de leerling. Leert hij/zij bijvoorbeeld liever door waar te nemen, te lezen of te doen? 

 

2. Verwachtingen duidelijk maken

Wanneer jullie elkaar wat beter hebt leren kennen, kunnen jullie ingaan op de verwachtingen van elkaar en van de lessen. Soms hebben mensen verwachtingen van elkaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn, dus zorg er gedurende de eerste bijles voor dat je de verwachtingen en leerdoelen van het kind duidelijk hebt zodat je met elkaar op een lijn zit. Vraag naar wat jouw leerling verwacht te bereiken met de bijlessen, op welke gebieden jouw leerling zich wil focussen en vooral ook wat de leerling van jou nodig heeft. Dit kan namelijk soms anders zijn dan wat de ouders denken dat hun kind nodig heeft. Het is daarnaast natuurlijk ook handig om tijdens de eerste bijles te bespreken hoe vaak de bijles plaats zal vinden per week of per maand, of de bijles online of aan huis plaatsvindt en welke dagen jullie het beste uitkomt. 

 

3. Kom achter het niveau van de leerling

De volgende stap is om uit te vogelen wat het niveau van je leerling is. Laat de leerling gedurende de eerste bijles bijvoorbeeld een onderwerp waar hij/zij moeite mee heeft in zijn eigen woorden uitleggen. Op deze manier kom je erachter wat de leerling al wel weet en wat de leerling nog moeilijk vindt. Of de leerling nou alleen nog maar de basisvaardigheden beheerst of al een stuk meer onder de knie heeft, het is jouw taak als bijlescoach om je leerling in zijn voortgang te begeleiden. 

Je kan ook kijken naar de sterke en zwakke kwaliteiten van de leerling. Je zou de leerling bijvoorbeeld voorafgaand aan de eerste bijles een SWOT-analyse (ook wel sterkte-zwakte analyse) kunnen laten doen. Deze analyse laat in één oogopslag zien waar de sterke kanten van de leerling liggen en welke kanten extra aandacht vragen. Dit is voor jouw leerling zelf ook fijn, aangezien je dan zijn/haar sterke kanten kan benoemen en hiermee je leerling kan motiveren en zelfvertrouwen kan geven! 

 

eerste bijles

 

4. Stel haalbare leerdoelen op

Zodra je weet wat het niveau van de leerling is, kan je de eerste bijles samen aan de slag gaan met het opstellen van leerdoelen. Deze leerdoelen moeten makkelijk haalbaar en af te vinken zijn. Leerdoelen zorgen ervoor dat je na de eerste bijles een bepaald punt hebt om naartoe te werken en dit kan zowel voor jou als coach, als voor de leerling erg overzichtelijk zijn en meer duidelijkheid geven over de invulling van de bijles. Voorbeelden van leerdoelen zijn:

  • Een hoofdstuk of paragraaf succesvol doorlopen
  • Een bepaald onderdeel van de leerstof begrijpen of in eigen woorden kunnen uitleggen
  • Foutloos een aantal oefensommen maken

 


“Ik vind het leuk om leerlingen te helpen een plan te maken om op die manier meer overzicht te krijgen. Goede en betrokken begeleiding maakt het verschil tussen een voldoende of onvoldoende – dat geldt voor ieder schoolvak. Als je vervolgens ziet dat ze écht vooruitgang boeken is dat geweldig. Het is fijn om waardering van mijn leerlingen te krijgen voor wat we hebben bereikt.”

– Bijlescoach André


 

5. Maak een leerplan 

Zodra jullie verwachtingen over de bijlessen en het niveau van de leerling duidelijk zijn, kan je (samen met de leerling) tijdens de eerste bijles beginnen met het opstellen van een persoonlijk leerplan. Dit leerplan bevat onder anderen:

  • De gezamenlijk opgestelde leerdoelen. Dit kunnen wekelijkse kleinere, makkelijk af te vinken leerdoelen zijn en lange termijn einddoelen.

 

  • Gemaakte afspraken. Als coach wil jij je natuurlijk inzetten om samen de opgestelde leerdoelen te behalen, maar je verwacht hetzelfde van jouw leerling. Maak daarom ook afspraken met jouw leerling. Voorbeelden van dit soort afspraken zijn een actieve houding tijdens de bijlessen of goed opletten op school tijdens de les.

 

  • De te behandelen stof per week. Het is handig om een overzicht te hebben welke leerstof je welke week gaat behandelen. Ook is het fijn om, indien er veel leerstof te behandelen is, dit op te delen in stukken en te verdelen over verschillende weken in je leerplan. 

 

Dit samengestelde leerplan is van belang om het beste uit je bijlessen te halen, het geeft  houvast en richting aan de lessen. Daarom is het belangrijk om het leerplan vanaf de eerste bijles aan te houden bij elke bijles die hierna volgt. Bij het maken van een effectief leerplan kijk je niet alleen naar de te behandelen stof, maar ook naar de behoeften en gewenste leermethoden van het kind. Elke leerling heeft eigen specifieke behoeften en leerdoelen en hierdoor zal een leerplan dan ook voor elke leerling anders zijn.

 


“Expecting all children the same age to learn from the same materials is like expecting all children the same age to wear the same size clothing”

– Madeline Hunter


 

6. Lees je in en bereid oefenmateriaal voor

Wanneer het leerplan gemaakt is kan je écht beginnen met de bijlessen. Het is erg belangrijk om je voor elke bijles in te lezen in de stof. Manieren om dit te doen zijn:

  • Het studieboek van je leerling bekijken. Hierdoor krijg je een idee waar de leerling de laatste tijd mee bezig geweest is en wat voor leermethode gebruikt wordt.  

 

  • Zelf informatie zoeken over de stof. Wellicht heb je zelf nog oude studieboeken of toetsen liggen die dit onderwerp behandelen.

 

  • Het bekijken van filmpjes met uitleg. Op het internet is heel veel te vinden wat betreft uitleg van stof. YouTube staat bijvoorbeeld boordevol met relevante filmpjes met uitleg over verschillende onderwerpen. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de filmpjes van JortGeschiedenis!

 

Zodra je weet met welke stof de leerling op het moment bezig is, kan je zelf een aantal oefenvragen voorbereiden om tijdens de eerste bijles mee aan de slag te gaan. Oefenvragen kan je vaak halen uit de lesboeken van je leerling. Meestal hoeven leerlingen niet alle opgaven van een hoofdstuk te maken, dus die overige vragen kan je goed gebruiken voor tijdens je bijlessen! Ook kan je voor het verzinnen van oefenopgaven verschillende filmpjes met uitleg gebruiken, vaak maken deze filmpjes ook gebruik van oefenmateriaal. Geef als laatste aan het einde van de eerste bijles ook wat huiswerk mee aan je leerling. Dit kan je dan de volgende bijles samen bespreken en dan kan je meteen checken of je leerling al iets heeft opgestoken van de bijles ervoor!

 

Zoals je kan lezen komt een hoop kijken bij het geven van een goede eerste bijles. Maar bijles geven is gelukkig geen rocket science. Iedereen moet het een keertje leren, en oefening baart kunst! Daarom raad ik je aan om zoveel mogelijk dingen te proberen en op alles te reflecteren met je leerling. Alleen dan weet je of iets werkt, of juist niet. Jouw leerling krijgt bijles om iets te leren, maar in die tijd kun jij ook zeker wat leren! Stel tevens haalbare leerdoelen op en kijk ook na de bijles of die gehaald zijn. Vergeet bovendien niet om ook plezier te hebben tijdens jullie eerste bijles! Het is namelijk veel fijner om een gemotiveerde leerling te hebben die het leuk vindt, dan dat de bijles een straf wordt. 

Afijn, er zijn een paar dingen die een eerste bijles een topprestatie maken: een goede voorbereiding, een slimme planning en een gezonde dosis positieve energie! Veel bijles plezier gewenst!

 

Ben jij na het lezen van deze blog enthousiast geworden en wil jij ook bijlescoach worden? Solliciteer dan direct!