Bijleszenuwen, iets wat voor kan komen wanneer je als bijlescoach aan de slag gaat! Je staat op het punt om je eerste bijles te geven aan een leerling, en wellicht spoken er verschillende gedachten door je hoofd. ‘Wat als de leerling een vraag stelt waarop ik het antwoord niet weet?’ ‘Heb ik voldoende vaardigheden om de lesstof duidelijk over te brengen?’ Het is volkomen normaal om nerveus te zijn wanneer aan iets nieuws begint. Maar het onbekende zorgt vaak ook voor mooie ervaringen en kansen! Om die eerste bijles met vertrouwen tegemoet te treden, delen we hier 5 waardevolle tips voor bijlescoaches die te maken hebben met bijleszenuwen.
#1 Een goed begin is het halve werk
Iets wat naar voren blijft komen is een goede voorbereiding! Het lijkt voor de hand liggend, maar wanneer jij weet wat je gaat doen ontstaat er rust. Zorg dat je voordat de bijles begint contact opneemt met de leerling, zodat de leerling ook weet wie hem/haar bijles gaat geven. Hier is het belangrijk om simpelweg de vraag te stellen: “Waar heb je hulp bij nodig?”. Vraag door tot je precies weet welk hoofdstuk, vraagstuk of welke onderwerpen aan bod moeten komen. Beschik jij zelf niet over dit materiaal? Vraag aan de leerling of hier een foto van gemaakt kan worden. Voor meer tips over de voorbereiding van een les bekijk deze blog.
#2 Bouw een band op met de leerling
Niet alleen jij bent zenuwachtig, de leerling heeft ook een onbekende tegenover zich zitten. Wanneer de leerling relaxed is, merk je direct dat dit voor jou ook rustgevend is. Hier kan jij invloed uitoefenen! Probeer de leerling echt te leren kennen. Kijk of er wat overeenkomsten zijn waar jullie het over kunnen hebben en stel veel vragen. Zo ga je zien dat de leerling steeds wat losser komt en uiteindelijk zich ook op zijn/haar gemak gaat voelen. Een goede band draagt bij aan een succesvolle bijles ervaring.
#3 Stel een leerplan op per leerling
Elke leerling heeft unieke behoeften en leermethoden die bij hem of haar passen. Personaliseer je aanpak door een individueel leerplan op te stellen. Analyseer de sterke en zwakke punten van de leerling en stel haalbare doelen op. Deze doelen helpen de leerling te motiveren omdat ze dan ergens naar toe werken. Deze doelen moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART). Dit vergroot niet alleen de effectiviteit van de bijles, maar geeft jou ook een gevoel van controle en helpt de zenuwen te verminderen.
#4 Probeer verschillende leermethoden uit
Een gevarieerde aanpak is vaak de sleutel tot succes. Experimenteer met diverse leermethoden om te ontdekken welke het beste aansluit bij de leerstijl van de student. Een voorbeeld van een leermethode is ‘actief leren’. Bij deze methode moedig jij de leerling aan om vragen te stellen, te discussiëren en oefeningen te maken.
Daarbij kan het ook werken om aan de slag te gaan met visualisaties van de lesstof. Zo kan je bijvoorbeeld mindmapping toepassen of proberen verbanden te laten zien middels een whiteboard of op papier.
Een andere methode is ouderwetse flitskaarten maken. Je schrijft een begrip op een kaartje en op de achterkant schrijf je de beschrijving van het begrip. Zo kan de leerling hier ook later nog zelf mee oefenen.
Het uitproberen van verschillende benaderingen geeft niet alleen waardevolle inzichten in wat wel en niet werkt, maar kan ook je eigen zelfvertrouwen vergroten als je merkt dat de leerling positief reageert op verschillende leertechnieken.
#5 Wees open over je bijleszenuwen
Wat vaak helpt wanneer je zenuwachtig bent, is het delen van deze gevoelens. Of het nu met je directe omgeving is of met je bijlesleerlingen, openheid kan een verschil maken. Het lucht op om je gevoelens niet binnen te houden, maar ze juist uit te spreken. Door transparant te zijn over deze gevoelens naar de leerling toe, creëer je direct een vertrouwensband met je leerlingen. Je laat zien dat jij ook menselijk bent en begrijpt dat leren soms uitdagend kan zijn. Bovendien maakt het delen van je zenuwen de sfeer ontspannen en stimuleert het een open communicatie.
Als bijlescoach sta je wellicht vol spanning je eerste bijles in, met gedachten die variëren van twijfels over je vaardigheden tot vragen over onbekende situaties. Echter, het onbekende brengt vaak prachtige ervaringen en kansen met zich mee! Door een goede voorbereiding, het opbouwen van een band met de leerling, het opstellen van een persoonlijk leerplan, het experimenteren met diverse leermethoden, en vooral door open te zijn over je eigen bijleszenuwen, creëer je niet alleen een succesvolle bijles ervaring, maar bouw je ook aan een positieve en vertrouwensvolle relatie met je leerlingen. Grijp deze kansen aan en omarm het onbekende met enthousiasme!